Nyligen underkändes Stockholms rödgröna styres planer på att införa en miljözon klass 3 i stadens centrala delar. Trots detta finns skyltar redan på plats.
Länsstyrelsens stopp beror inte på att man anser att det är fel i sig med en miljözon klass 3 utan pekar på brister i utredningen inför stadens beslutet. Enligt länsstyrelsen måste kommunen ordentligt utreda förutsättningarna för zonen innan den kan införas.
Stockholms trafikborgarråd Lars Strömgren (MP) är dock inte orolig.
– Avgaserna i city ökar risken för både sjukdom och förtida död. Det har vi ett ansvar att agera mot. Nu behöver vi läsa Länsstyrelsens beslut och analysera hur vi bäst kan gå vidare. Målet är fortfarande att ha en miljözon på plats så snabbt som möjligt, säger han.
LÄS ÄVEN: Stopp för Stockholms stads miljözon 3
Strömgren och Miljöpartiet tycks också ha tagit ut segern i förskott då en läsare på torsdagen uppmärksammade Samnytt om att skyltar för miljözonen ändå finns uppställda vid Hamngatan/Norrlandsgatan:

Ska vara övertäckta
Hur kommer det sig då att skyltarna finns på plats trots länsstyrelsens beslut? Samnytt kontaktade trafikkontoret på Stockholms stad.
– Skyltarna har suttit uppe länge, sedan planen var att införa miljözonen i vintras, men skyltarna har varit och ska fortfarande vara övertäckta. Vi ska se till att täcka över skylten igen om förseglingen har tagits bort, säger Malinda Flodman, pressansvarig på trafikkontoret, till Samnytt.
– Vi har ännu inte bestämt om vi behöver ta bort skyltarna eller om de kan vara kvar övertäckta, det beror på hur staden väljer att gå vidare med frågan.
Miljözon klass 3 innebär att endast elfordon, bränslecellsfordon och gasfordon får köras, lätta som tunga fordon med tillägget att för gasfordon gäller utsläppskrav Euro 6. När det gäller tunga fordon får även laddhybrider framföras om fordonet uppfyller utsläppskraven för Euro 6. Detta enligt bestämmelser i trafikförordningen.
LÄS ÄVEN: Inga parkeringar i Miljöpartiets vision för Stockholm