I samband med pandemin och att inflationen drog iväg ökade också matpriserna rejält. Trots att pandemin är över och inflationen lugnat sig ligger matpriserna kvar på samma höga nivåer. Det har väckt ilska och nu uppmanas konsumenterna gå samman för att protestera.
”Bojkott vecka 12” heter initiativet som fått stor spridning i sociala medier och i synnerhet på Tiktok. Syftet är att få så många konsumenter som möjligt att bojkotta de stora livsmedelsbutikerna under perioden 17-23 mars.
LÄS ÄVEN: Regeringen kallar till sig matjättarna efter prisökningarna
En av dem som uppmanar till bojkott är matbloggaren Morgan Wagerfors. I en insändare i DN konstaterar han att matpriserna gått upp med 25 procent sedan 2022 och att regeringens ingripande 2023 inte gett någon effekt.
På något sätt måste vi konsumenter reagera och visa att vi säger nej till de höga matpriserna. Jag kommer att följa uppmaningen under vecka 12.
På branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel uppges man förstå frustrationen men påstår att priserna skulle vara bortom kedjornas kontroll. Man hävdar också att butikernas vinster har minskat.

Bojkott ger högre priser
En annan som inte är förtjust i tanken på en bojkott är Mats Calla, handlare vid Ica Supermarket Teg i Umeå. Hans bedömning är att en bojkott skulle leda till ännu högre priser.
– Vad skulle hända om det blir en bojkott? Det är att butikerna skulle behöva slänga en massa varor och effekten blir att det blir dyrare sen eftersom varorna måste betalas, säger han till statsradion.
Debatten kring matpriserna under de senaste åren dömer han ut som ”väldigt tråkig”.
– Vi är vanliga företagare allihopa som kämpar för våra företag. Vi har våra anställda. Många Ica-handlare ställer också upp för sitt närområde, för samhället och idrotten. Det har faktiskt varit olustigt de sista åren, säger han.
LÄS ÄVEN: Coop pekas ut som drivande bakom skenande matpriser
