Svenska hushåll hör till de mest pessimistiska i Europa med mer än hälften som uppger att man ser negativt på sin ekonomiska situation. Ökningen sedan fjolåret är kraftig.
Svenska hushålls pessimism framgår av en ny undersökning från Boston Consulting Group (BCG). Många oroar sig för inflationen, det politiska klimatet och privatekonomin samtidigt som ett större fokus läggs på pris, hållbarhet och värde.
I undersökningen uppger 54 procent av de tillfrågade svenska hushållen att man är negativt inställda till Sveriges ekonomiska situation – hela 27 procentenheter högre än genomsnittet i övriga Norden. I fjol låg andelen på 45 procent.
LÄS ÄVEN: EU vill göra det dyrare att shoppa på nätet
En lika stor andel, 53 procent, oroar sig för det politiska läget. Endast 37 procent känner tillförsikt kring privatekonomin.
När det gäller handlandet uppger hela 75 procent att rabatter påverkas deras köpbeslut och ungefär lika många är villiga att byta varumärke ifall det säljs för ett bättre pris. Samtidigt handlar många mindre av saker som alkohol, mode och kläder.

Sparar för framtiden
52 procent uppger att de skulle spara i stället för att konsumera ifall man fick en löneökning på 10-15 procent. Det gör svenskarna till bland de mest sparbenägna i Europa.
– Svenskarna planerar inte för fest – de planerar för framtiden. Det är ett tecken på ekonomisk försiktighet men också på ansvarstagande, säger Fanny Grönlund, Managing Director och Partner på BCG i Stockholm och en av medförfattarna till rapporten.
Förväntningarna på PostNord och andra logistikföretag då man beställer är låga – bara runt 40 procent förväntar sig en leverans inom två dagar.
Trots att svenskarna är bland de mest digitalt handlande i Europa anser 72 procent att fysiska butiker är en viktig del av köpupplevelsen.