En utredning i amerikanska kongressen har avslöjat en öppen politisk partiskhet i ledarskapet för en reklamkoalition som används för att kontrollera och censurera yttrandefrihet på nätet. Uppgifterna kommer i en rapport från republikanerna i representanthusets rättsutskott som släpptes på onsdagen inför en utfrågning om huruvida annonsörer bryter mot federala konkurrenslagar.
Global Alliance for Responsible Media (GARM) bröt sannolikt mot federala lagar när de använde sin enorma marknadsmakt i reklamvärlden för att uppmuntra demonisering av nyhetssajter, plattformar och podcasts som de anser vara skyldiga till feltänkande.
GARM grundades 2019 av Rob Rakowitz tillsammans med World Federation of Advertisers. Rakowitz beklagade sig då över att ”folk förespråkar yttrandefrihet på nätet” och använder en ”radikal tolkning av yttrandefriheten”. För att stävja detta efterlyste han ett samarbete för att ”höja sig över individuella kommersiella intressen”.
”För en organisation som är beroende av tal och övertalning i reklam, verkar GARM ha antidemokratiska åsikter om grundläggande amerikanska friheter”, varnar rapporten.
GARM hävdar att de ”säkrar potentialen hos digitala medier genom att minska tillgängligheten och intäktsgenereringen av skadligt innehåll online” med hjälp av ett styrteam bestående av bland andra de fyra stora annonsörerna Proctor & Gamble, Mars, Unilever och Diageo.
GARM inkluderar också de så kallade ”Big Six” som medlemmar. Inom reklambranschen hänvisar ”Big Six” till de största reklambyrå-holdingbolagen runtom i världen. Tillsammans kontrollerar företagen nästan alla större reklambyråer, konstaterar rapporten.
Bojkott mot Elon Musk
När Elon Musk tog över Twitter och förvandlade det till X, organiserade GARM en bojkott bland sina medlemmar för att hindra annonsörer från att spendera sina pengar där. Rakowitz förnekade sin roll i den samordnade kampanjen mot Musks ansträngningar för yttrandefrihet. Men dokument som kommittén tagit fram visar att han ”tog åt sig äran för Twitters minskning av intäkter”.
GARM tillämpade en liknande taktik mot världens största podcast, The Joe Rogan Experience, 2022.
Nyhetskanaler som The Daily Wire, Breitbart och till och med Fox News som kan ”överskrida gränsen” genom att erbjuda vad kommittén kallade ”oförmånliga åsikter” övervakades också hårt.